poniedziałek, 29 listopada 2010

Przedstawienie teatralne jako forma dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami

Forma dzielenia się wiedzą i doświaczeniem poprzez przedstawienie teatralne ma wiele aspektów:
Uczestnictwo w próbach - zainteresowani nauczyciele mogą obejrzeć próbę teatralną na różnych jej etapach - jak praca na tekstem, próby ruchu scenicznego, elementy zagospodarowania przestrzeni sceniccznej, tworzenie rekwizytow i scenografii itd. Z tej formy dzielenia się wiedzą korzystają najczęściej nauczyciele, którzy sami organizują również różne imprezy.
Wpsółpraca i wzajemna wymiana doświadczeń w trakcie tworzenia przedstawienia - w zakresie nagłośnienia i oświetlenia - stala wspołpraca z nauczycielem i konserwatorem, darowizny i wypożyczanie rekwizytów do przedstawień - wzajemna współpraca i wymiana doświadczeń dot. wykonywania niektórych prac scenograficznych. Konsultacje z nauczycielami, propozycje współpracy - napisanie tekstu, wiersza okolicznościowego, wspólne układanie choreografii do przedstawienia.
Korzyści dla ucznia - uczeń doświadcza pełnej partnerskiej relacji w procesie pracy twórczej z nauczycielem lub inną osobą dorosłą (gościem). Razem stają się współodpowiedzialni za efekt, poziom przedstawienia, które tworzą i wykonują. Taki proces uczy współodpowiedzialności osobistej oraz odpowiedzialności za innych. Daję satysfakcję wynikającą z występowania na równych prawach z nauczycielem czy inną dorosłą osobą. Kolejną korzyścią jest uświadomienie uczniom, że człowiek może realizować się twórczo na każdym etapie życia w każdym wieku, niezależnie od wykonywanego zawodu i statusu społecznego. Ma to szczególne znaczenie dla tych uczniów, którzy odchodząc ze szkoły, nagle zaczynają żałować, że nie zgłosili się do koła teatralnego czy nie brali udziału w innych zajęciach - spotykam się często z takimi wypowiedziami. Dlatego też w słowie wstępnym do każdego programu artystycznego z tego cyklu szczególnie zachęcam do poszukiwania i realizowania własnych zainteresowań i pasji w każdym dogodnym do tego momenie życia.
Korzyści dla nauczycieli - wielu nauczycieli posiada rozmaite talenty i pasje, gdy są przeze mnie zachęceni do udziału w takim programie miewają czasami opory z powodu nieśmiałości czy rozmaitych obaw wynikających z poddania się ocenie publiczności czy samej współpracy innego typu niż na lekcjach, ale gdy podejmą to wyzwanie zawsze w ostateczności są w pełni usatysfakcjonowani. Są to nowe i bardzo pożyteczne doświadczenia, również szansa nowego, czasem bardziej pozytywnego spojrzenia na uczniów.
Korzyści dla szkoły - każda nowa forma współpracy nauczyciela i ucznia wzbogaca proces kształcenia w szkole , daje szkole nowe bogatsze oblicze, w tym przypadku jest to oblicze bardzo przyjazne uczniom.
Autorka powyzszego artykulu jest absolwentką Uniwersytetu Gdanskiego oraz PWSP – Kraków – studiów podyplomowych z reżyserii teatr dzieci i mlodzieży.   Jest rownież laureatką ogólnopolskiej nagrody „Twórca zdarzeń teatralnych” pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Kultury i nagród na konkursach wojewódzkich.
Od 12 lat prowadzi autorski  teatr w szkole średniej – dwie sceny: uczniowską  i uczniowsko-nauczycielską.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz